Case: Projecten op tijd afsluiten

Hoe het tijdig afsluiten van projecten gaat leiden tot minder faalkosten en meer positieve energie

tekst: Joost Kerkhofs

Wat is er nodig om de projecten die een bedrijf uit de energiesector bij klanten realiseert, binnen 30 dagen na oplevering echt volgens de norm af te kunnen sluiten? De onderstaande case is uitgevoerd door een teammanager in het kader van zijn opleiding in Organizational Behavior Management (OBM), ook wel Gedragsmanagement genoemd. Hij was werkzaam voor de betreffende organisatie en heeft met succes OBM toegevoegd aan zijn repertoire. Lees hieronder hoe hij zorgde dat zijn teamleden projecten op tijd afsluiten.

Situatie

De uitdaging: goede dienstverlening op een kosteneffectieve manier. Dat betekent voor het betreffende bedrijf: projecten bij klanten binnen 30 dagen na oplevering compleet afronden, inclusief service, onderhoud & administratie.

Dat lukte helaas eigenlijk nooit. Het gevolg hiervan was dat er losse eindjes blijven. En ook dat je minder efficiënt capaciteit kunt inzetten op nieuwe projecten. Men wenst minder verspilling en minder faalkosten. Plus: ‘positieve energie’ in het bedrijf door de motiverende werking van succes en nieuwe projecten.

De grootste zorg van de teammanager is enerzijds de financiële consequentie en anderzijds dat zijn team gemotiveerd blijft en het gevoel heeft een waardevolle bijdrage te leveren.

Aanpak

Een OBM-verbetertraject begint met het specificeren van de gewenste prestatie: resultaten én gedrag.
We meten in de nulmeting een sterke variatie in afsluittermijnen van projecten. Je analyseert het gedrag van de betrokkenen met een ABC-analyse. Deze analyse geeft inzicht in de grondoorzaken van het huidige gedrag.

Uit het onderzoek blijkt dat het stapsgewijze afsluitproces en de instructie volgen het grootste gebrek is.

– De teammanager

Er zijn meerdere oorzaken:

  • Focus & prioriteiten.
  • Delen van het afsluitproces (voornamelijk het logistieke deel) was/is onbekend waardoor dit als obstakel wordt gezien.
  • Afhankelijkheid van derden. Bij het niet tijdig uitzetten van acties komt men tijd te kort.
  • Complexiteit van het afsluitproces.
  • Relatief nieuw team met weinig senioren waardoor de ervaring en kennis soms te kort schiet.

Los daarvan zijn er ‘bijzondere projecten’ waarbij administratieve handelingen gedaan moeten worden waar de organisatie nog geen of beperkte ervaring mee had.

Tot slot is de organisatie continu in ontwikkeling waardoor delen van het proces vernieuwd zijn. Bepaalde delen zijn geautomatiseerd, waarbij er aanzienlijk wat kinderziektes waren.

Faalkosten

Het is goed te berekenen wat de faalkosten zijn door de aantallen projectoverschrijding, uurlonen, overleguren etc. bij elkaar op te tellen. Daarnaast zijn er kosten in de zin van minder tevreden klanten en verminderde werkvreugde. Onze interventie zal een besparing opleveren van ca. € 24.000,- / jaar.

Projecten op tijd afsluiten
Projecten op tijd afsluiten

Interventies

Welke interventies zijn er gedaan om te zorgen dat de projectmanagers hun projecten op tijd afsluiten?

Bij gedragsverandering en binnen OBM als methodiek spelen drie interventies een belangrijke rol: Prestatie Feedback, Subdoelen stellen en Positieve bekrachtiging. In overleg met de presteerders zijn afspraken gemaakt over de manier waarop ze de prestatie inzichtelijk willen maken.

Er zijn drie haalbare subdoelen opgesteld en er is gesproken met het team over oplossingen:

  • Heldere meetdetails in het projectmanagementsysteem
  • Introductie van een centraal beeldscherm met een grafiek van de teamprestaties.
  • Via een nieuw 10-stappenplan dat elke projecteigenaar afvinkt in zijn abacus, is de projectvoortgang inzichtelijk en wordt nu wekelijks besproken.
  • Er zijn meer momenten voor mondelinge teamfeedback
  • Onderlinge feedback tussen teamgenoten is ingevoerd op een leuke manier met tastbare beloningen van fruitmand tot ruimte voor tafelvoetbal.
  • Het afsluitproces zelf is transparant en visueel gemaakt d.m.v. lampen: je ziet als iemand bezig is, zodat dit gezien en erkend wordt door collega’s.

Resultaten: Projecten op tijd afsluiten

Om kort te gaan: De doelstelling is behaald! Binnen 4 maanden is de afsluittermijn gedaald van gemiddeld 76 naar 24 dagen.

Chapeau voor het team!

De Teammanager: “Door de Organizational Behavior Management Practitioner training ben ik anders naar gedrag gaan kijken en heb ik nieuwe manieren geleerd om met gedrag om te gaan. De sfeer is goed en we durven elkaar naast complimenten ook kritische feedback te geven. Het maakt me trots als leidinggevende om te zien wat we als team hebben neergezet en hoe we hiermee met zijn allen omgaan.“

Over OBM

OBM staat voor Organizational Behavior Management.

Het is een wereldwijd gebruikte, wetenschappelijk bewezen methodiek om zowel prestaties als werkplezier aantoonbaar te verhogen. Positieve gedragsverandering staat bij OBM centraal. Immers: Business is Behavior.

Bron: Deze case werd uitgevoerd door een deelnemer aan de OBM Practitioner opleiding van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Neotopia heeft zo’n 12 jaar samengewerkt met de VU om deze opleiding te ontwikkelen, promoten en natuurlijk te verzorgen. Intussen verzorgt de VU de opleiding alleen nog maar aan reguliere studenten, maar Neotopia gaat ermee door voor deelnemers uit het bedrijfsleven!

Lees hier meer over deze praktische aanpak om het beste uit mensen te halen.

Voor meer informatie over de diensten klik hier.

Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Andere inspiratie artikelen

Verander je goede voornemens in goede gewoontes

Haal het beste uit jezelf en je medewerkers in het nieuwe jaar Goede voornemens zijn gemakkelijk te maken, dat weet iedereen. Wat vervolgens iedereen ook wel merkt is dat het lastig is om het op te volgen. Ja, de eerste paar keer lukt wel misschien, maar het daarna...

Vijf handvatten voor het verminderen van werkstress en burn-outs

Hoe OBM kan helpen een nieuwe werkcultuur te creëren Werkstress en burn-outs zijn al jarenlang onderwerpen van zorg in de media. Ik zie ook om me heen steeds vaker mensen uitvallen. Het heeft ernstige gevolgen voor zowel de individuele werknemers als de organisaties...

Het overwinnen van slechte gewoonten

Een casestudy in leiderschap op basis van OBM In de afgelopen vijftien jaar hebben de trainers van Neotopia vele honderden mensen uit de hele wereld mogen trainen in OBM (Organizational Behavior Management). Het is een krachtig middel gebleken om aantoonbaar...

De Neurologie van Cultuurverandering

Hoe Slimme Leiders Dopamine Gebruiken voor Succes Om te overleven moeten organisaties zich continu aanpassen aan nieuwe omstandigheden en evoluerende verwachtingen. Het proces van cultuurverandering, waarin normen, waarden en gedragspatronen verschuiven, is een...

De sleutel tot het behoud van personeel

De sleutel tot het behoud van personeel en het ontwikkelen van hun talenten. Het behoud en de ontwikkeling van personeel is essentieel voor het succes van een organisatie. Het is algemeen bekend dat gemotiveerde en competente medewerkers een cruciale rol spelen bij...

Vier tips om van giftige bazen af te komen

Vier tips om van giftige bazen af te komen, ten behoeve van een positieve werkcultuur Tekst: Joost KerkhofsAls manager is het van cruciaal belang om een positieve werkomgeving te creëren waarin medewerkers gedijen. Helaas zijn er nog steeds giftige bazen die niet het...

Het creëren van een positieve aanspreekcultuur

Het creëren van een positieve aanspreekcultuur: Een alternatieve benadering met behulp van OBM Tekst: Joost KerkhofsEen gezonde aanspreekcultuur is essentieel voor het succes van elke organisatie. Traditioneel gezien associëren we 'aanspreken' vaak met het corrigeren...

De Waarde van een Chief Motivation Officer

De Toegevoegde Waarde van een Chief Motivation Officer en de Rol van OBM Tekst: Joost KerkhofsWe leven in een tijd waarin het steeds belangrijker wordt om werknemers gemotiveerd, geëngageerd en productief te houden. Organisaties hebben nieuwe manieren nodig om een...

Hoe maak je de transitie naar een duurzame organisatie?

Vijf goede redenen om OBM te gebruiken in je transitie naar een duurzame organisatie Tekst: Joost KerkhofsIn deze tijd van toenemende aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, streven steeds meer organisaties ernaar om duurzame praktijken...

Misschien vindt u dit ook interessant?