De 7 Stappen naar Duurzame Cultuurverandering

OBM laat nieuwe werkmethode inslijten

Tekst: Joost Kerkhofs

Stel, je bent eindverantwoordelijk voor het omvormen van je organisatie naar een toekomstbestendige en duurzame digitale operatie. En je begint te merken dat na enkele initiële succesjes de grote doorbraak nog uitblijft. Sterker nog, met het vertrekken van de eerste externe consultants begint je personeel weer verdacht veel van het oude gedrag te vertonen. Je merkt ook nog iets anders. Namelijk, dat het alleen maar roepen dat het nu eindelijk moet gaan gebeuren nog niet het gewenste effect heeft.

Troost je met deze gedachte: Je bent niet de enige! Er is daarmee een groeiende belangstelling bij leidinggevenden ontstaan voor de cultuur- en gedragscomponent bij (digitale) transitieprogramma’s. Of het nou gaat om de implementatie van een procesaanpak zoals Service Management, of Agile of DevOps, de conclusie is vaak de zelfde. En die is dat het lastig blijkt om iedereen zover te krijgen dat ze het ook werkelijk DOEN, en blijven doen.

Mijn gewaardeerde collega Robert den Broeder schreef hierover al eerder in AG Connect. Hij opperde terecht dat Organizational Behavior Management (OBM) als wetenschappelijk bewezen aanpak een belangrijk instrument kan zijn om met ongepast gedrag op de werkvloer om te gaan. Maar het is net zo geschikt om de gewenste cultuurverandering te weeg te brengen én te borgen. Een oude manier van werken is immers ook ‘ongepast’ als je een nieuwe manier van werken wilt omarmen. OBM maakt namelijk slim gebruik van een combinatie van gedragswetenschap, bedrijfskunde en neurowetenschap.

Protocol

Om te beginnen: zo’n traject ziet er niet heel veel anders uit dan buiten het IT-domein. OBM is namelijk universeel toepasbaar op allerlei vakgebieden en wordt al tientallen jaren succesvol ingezet. We gebruiken het om vraagstukken op het gebied van productiviteit, kwaliteit en veiligheid op te lossen. In mijn werk voor zowel de VU in Amsterdam als bij mijn eigen relaties heb ik de afgelopen 12 jaar honderden cases voorbij zien komen. En het gebruik van het OBM-protocol is daarbij de rode draad.

Maar wat doen we dan concreet als we een klant helpen? Hoe ziet zo’n OBM-traject er dan uit? Wat krijg je dan als je eraan begint? Recentelijk publiceerde ik hierover samen met Robert den Broeder een artikel in AG Connect. We gaan daarbij in op het stappenplan dat we daarbij gebruiken en bespreken we een praktisch voorbeeld van een interventie op de ICT afdeling van een ziekenhuis.

Je kunt op twee manieren dit artikel lezen:

Voor meer informatie en een mondelinge toelichting: Neem contact met me op.

Andere inspiratie artikelen

Verander je goede voornemens in goede gewoontes

Haal het beste uit jezelf en je medewerkers in het nieuwe jaar Goede voornemens zijn gemakkelijk te maken, dat weet iedereen. Wat vervolgens iedereen ook wel merkt is dat het lastig is om het op te volgen. Ja, de eerste paar keer lukt wel misschien, maar het daarna...

Vijf handvatten voor het verminderen van werkstress en burn-outs

Hoe OBM kan helpen een nieuwe werkcultuur te creëren Werkstress en burn-outs zijn al jarenlang onderwerpen van zorg in de media. Ik zie ook om me heen steeds vaker mensen uitvallen. Het heeft ernstige gevolgen voor zowel de individuele werknemers als de organisaties...

Het overwinnen van slechte gewoonten

Een casestudy in leiderschap op basis van OBM In de afgelopen vijftien jaar hebben de trainers van Neotopia vele honderden mensen uit de hele wereld mogen trainen in OBM (Organizational Behavior Management). Het is een krachtig middel gebleken om aantoonbaar...

De Neurologie van Cultuurverandering

Hoe Slimme Leiders Dopamine Gebruiken voor Succes Om te overleven moeten organisaties zich continu aanpassen aan nieuwe omstandigheden en evoluerende verwachtingen. Het proces van cultuurverandering, waarin normen, waarden en gedragspatronen verschuiven, is een...

De sleutel tot het behoud van personeel

De sleutel tot het behoud van personeel en het ontwikkelen van hun talenten. Het behoud en de ontwikkeling van personeel is essentieel voor het succes van een organisatie. Het is algemeen bekend dat gemotiveerde en competente medewerkers een cruciale rol spelen bij...

Vier tips om van giftige bazen af te komen

Vier tips om van giftige bazen af te komen, ten behoeve van een positieve werkcultuur Tekst: Joost KerkhofsAls manager is het van cruciaal belang om een positieve werkomgeving te creëren waarin medewerkers gedijen. Helaas zijn er nog steeds giftige bazen die niet het...

Het creëren van een positieve aanspreekcultuur

Het creëren van een positieve aanspreekcultuur: Een alternatieve benadering met behulp van OBM Tekst: Joost KerkhofsEen gezonde aanspreekcultuur is essentieel voor het succes van elke organisatie. Traditioneel gezien associëren we 'aanspreken' vaak met het corrigeren...

De Waarde van een Chief Motivation Officer

De Toegevoegde Waarde van een Chief Motivation Officer en de Rol van OBM Tekst: Joost KerkhofsWe leven in een tijd waarin het steeds belangrijker wordt om werknemers gemotiveerd, geëngageerd en productief te houden. Organisaties hebben nieuwe manieren nodig om een...

Hoe maak je de transitie naar een duurzame organisatie?

Vijf goede redenen om OBM te gebruiken in je transitie naar een duurzame organisatie Tekst: Joost KerkhofsIn deze tijd van toenemende aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, streven steeds meer organisaties ernaar om duurzame praktijken...

Misschien vindt u dit ook interessant?