Is het dan echt zo makkelijk?
Ja en nee. De essentie van OBM is eigenlijk heel eenvoudig. Dat kan ik je in een uurtje uitleggen. Maar vervolgens ga je ermee aan de slag en dan begint de complexiteit. Laat ik het illustreren met een voorbeeld uit mijn eigen thuissituatie. Mijn kinderen legden de afwas vaak op de vaatwasmachine in plaats van erin. Niets menselijks is mij vreemd en dus creëerde dit na verloop van tijd toch enige vorm van irritatie bij me. Uiteindelijk heb ik besloten om OBM toe te passen. Dat betekent dus onder andere uitgebreid feliciteren bij ‘wenselijk gedrag’ en aan het eind van de week de resultaten vieren. Typisch OBM! Ze stonden er wel even van te kijken thuis. Ik moest zelf ook over een drempel heen, ander gedrag vertonen. Dat was eigenlijk mijn grootste inzicht van deze ervaring. De managers zijn van cruciaal belang. Het heeft alleen zin om OBM toe te passen als de manager zich anders gaat gedragen. Als je het als management zelf niet gaat doen, komt het ook weer terug. Dus je moet het voorbeeldgedrag tonen.
Hoe zorg je er dan voor dat managers zich anders gaan gedragen?
Door ze aandacht te geven, te praten. Ik maak het niet ook nooit persoonlijk, maar blijf bij het gedrag. Eigenlijk stel ik continu vragen: Wat als je het niet haalt? Wat ga je dan doen? En wanneer het de goede kant op gaat dan zorg ik voor dat men dat naar elkaar bevestigt. Je geeft elkaar complimenten. Dat geeft vertrouwen dat je op de goede lijn zit en zorgt voor een prettige sfeer.
Hoe is het om samen met Neotopia bij FrieslandCampina aan de slag te mogen?
Dat is erg leuk en interessant! Ondanks dat Joost en ik elkaar al heel lang kennen is het de eerste keer dat we samen aan een project werken. Het is voor ons beiden fijn om een sparringpartner te hebben en iemand te hebben op wie je kan tergvallen. Daarnaast hebben we de taken goed verdeeld en vullen we elkaar perfect aan. Joost verzorgt met name de opleiding en examinering. Ik zorg voor de implementatie door middel van programmamanagement en coaching. Alle componenten zijn nodig om het beoogde succes te behalen.
Wat zou jouw tip voor geïnteresseerden in OBM?
Maken het niet te groot. Er is veel onderzoek, en verfijning mogelijk, maar als mensen het te moeilijk gaan maken dan verzandt het wel een beetje en haken mensen af. Houd het in eerste instantie klein. Het voorbeeld van de vaatwasser dat ik eerder gaf is een hele krachtige. Het zet je aan het leren. Je gaat je denken: Wat wil ik? Wat wil de ander? Kortom: wat wordt jouw ‘vaatwasvoorbeeld’ in de organisatie?(Redactie:
Michiel van Bruxvoort)