Whitepaper

In 7 stappen naar hogere prestaties met OBM

Grip krijgen op de gedragskant van organisatieverandering. Dat blijkt nog steeds een heet hangijzer in veel organisaties. Alle acties uit het verleden ten spijt, blijft gedrag een issue waarmee veel bedrijven worstelen.
Wat opvalt is dat in de meeste organisaties veel technische, systemische en procedurele zaken wel op orde zijn. Alleen worden ze niet altijd volledig, correct en/of tijdig toegepast, zo blijkt uit gesprekken van de auteur met vele tientallen leidinggevenden en adviseurs. De vraag die bij veel van hen leeft is: “Hoe krijgen we mensen zover dat ze doen wat wij willen?”

Dit vraagt om een aanpak die juist verandering van gedrag en gewoontes centraal stelt. En het vraagt ook om een methodiek die laat begrijpen waarom mensen doen wat ze doen, ook al is dat volgens anderen misschien niet zo handig of verstandig. Hoewel diverse aanpakken claimen het ei van Columbus te zijn, maakt slechts een deel daarvan gebruik van een wetenschappelijke basis.

In deze paper verkennen we aan de hand van een case study de mogelijkheden om Organizational Behavior Management (OBM) in te zetten als middel om prestaties aantoonbaar te verbeteren.

wrapper_download_casefile

Download Whitepaper

    Na het versturen van uw gegevens via onderstaand formulier verschijnt hier de knop om het document te downloaden.

    * verplicht veld



    Yes

    Andere downloads

    Case: Kennisdeling in een bancaire projectorganisatie

    Een OBM case. Binnen een bank wordt het systeem voor de projectdocumenten slecht gebruikt, waardoor tijd en informatie verloren gaat. Hoe krijgt de bank de medewerkers zover dat ze werkelijk de juiste kennis delen op het juiste moment?

    Case: Het met plezier reduceren van werkvoorraad

    Een OBM-case bij een verzekeraar Tekst: Joost Kerkhofs Bij een landelijke verzekeraar zijn de werkvoorraden niet onder controle. Hierdoor wacht de klant lang op informatie, maar het levert ook extra werk op doordat klanten tussentijds bellen over de status van hun...

    De 7 Stappen naar Duurzame Cultuurverandering

    OBM laat nieuwe werkmethode inslijten Tekst: Joost Kerkhofs Stel, je bent eindverantwoordelijk voor het omvormen van je organisatie naar een toekomstbestendige en duurzame digitale operatie. En je begint te merken dat na enkele initiële succesjes de grote doorbraak...

    Van goede voornemens naar goede gewoontes

    Goede gewoontes creëren op je werk om doelen te halen: Ontdek de Kracht van Consequenties Tekst: Joost Kerkhofs Goede voornemens zijn gemakkelijk te maken, maar het kan verdraaid lastig zijn om er structureel gevolg aan te geven. De eerste paar keer lukt wel...

    Empatec en het grote geheim van het maken van goede werkafspraken

    Interview met Johannes Brinksma, EmpatecTekst: Michiel van Bruxvoort Johannes Brinksma (57) is geen ‘standaardmanager’. Grote, stoere baard. Vriendelijke verschijning. Maar vergis je niet. Deze bevlogen professional is scherp op details. Zeker wanneer het om het...

    FrieslandCampina

    FrieslandCampina is een uniek Nederlands bedrijf. Het is eigendom van een coöperatie van bijna 16.000 melkveehouders. Iedere dag levert het bedrijf voedsel aan miljoenen consumenten over de hele wereld. FrieslandCampina heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Kees...

    Dura Vermeer

    Veiligheid is van cruciaal belang in een organisatie als Dura Vermeer. Het uitgangspunt van Dura Vermeer is: ‘Iedereen, elke dag, veilig en gezond van en naar huis’. Dat betekent dat het bedrijf continu werkt aan het creëren van een duurzame veiligheidscultuur en...

    CEO-fraude: Ons gedrag is de zwakste schakel

    Het is 24 februari 2022. RTL nieuws kopt “Rotterdams staalbedrijf slachtoffer ceo- fraude, buit 11 miljoen.” Het is slechts één van de vele voorbeelden van CEO-fraude van de afgelopen jaren. De schade loopt in de vele miljoenen. Het idee dat met name oudere...

    Werken volgens 5S: Hoe houden we het vol?

    De meeste 5S acties stranden bij de 5e S, die van “Standhouden”, ofwel Sustain. Hoe kun je zorgen dat Lean dusdanig wordt omarmd door medewerkers dat het een goede gewoonte wordt om de andere vier S-en vol te houden?