Robert den Broeder
De gecertificeerde OBM-consultant van Neotopia: Robert
Neotopia werkt al jaren samen met gecertificeerde OBM – (Organizational Behaviour Management) trainers en consultants. Veel van deze OBM-professionals zijn door de oprichter van Neotopia (Joost Kerkhofs) zelf opgeleid aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Het voordeel van deze vorm samenwerking is dat Neotopia de kwaliteit kan waarborgen en altijd de juiste kennis, vaardigheden en persoonlijkheid kan koppelen aan specifieke klantuitdagingen of branches. Robert den Broeder – coach, gedragsveranderaar en directeur bij Trigono – is een ‘trusted consultant’ van Neotopia.
Robert, jij en Joost kennen inmiddels een lange geschiedenis begrijp ik? Dat klopt inderdaad. We hebben zo’n twintig jaar geleden voor hetzelfde bedrijf gewerkt. Het waren zware tijden vanwege de economische crisis. Veel van onze collega’s moesten helaas het veld ruimen. Gelukkig mocht ik blijven en Joost werd op mijn teamleider. Door de grillige omstandigheden in het bedrijf bespreek je veel samen, het creëert een band. De persoonlijke klik en het vertrouwen was vanaf het begin aanwezig. Nadat we zelf ook vertrokken bij het bedrijf bleef het onderlinge contact nog steeds bestaan. Jullie zijn gaan samenwerken? Nou… nee niet direct, haha! Ik kwam na onze tijd als collega’s regelmatig bij Joost thuis over de vloer als vriend. We kwamen er namelijk al snel achter dat we eenzelfde hobby delen. We zijn enorme ‘filmfanaten’. Daar kunnen we uren over praten. Door al die avonden samen op de bank passeren veel onderwerpen de revue. En uiteraard gaat het dan niet alleen maar over films.“Mijn droom is om OBM uit de sfeer van het topmanagement te halen. Het is heel waardevol om te begrijpen hoe je gedrag kan beïnvloeden. Je wordt er een completer mens van.”
Noem eens iets? Nou, ik herinner me nog heel goed dat Joost in 2012 een boek in mijn handen duwde. Hij was enorm enthousiast. Hij zei: “Dit moet je echt lezen….!” Twee maanden later zag ik hem weer en vroeg hij: “Heb je dat boek nou al gelezen?” Ik moest eerlijk bekennen dat ik er nog niet aan toe was gekomen. Daar nam Joost natuurlijk geen genoegen mee en een tijdje later vroeg hij weer of ik het al gelezen had. Het enthousiasme van Joost heeft me wel over de streep getrokken om er toch even goed voor te gaan zitten. Na het lezen van het boek begon er bij mij wel iets te dagen.. Nu maak je mij ook wel nieuwsgierig. Over welk boek hebben we het dan? ‘Bringing out the best in people’ van Aubrey C. Daniels. Feitelijk beschrijft Aubrey Daniels in dit boek hoe je met positieve interventies gewenst gedrag kan stimuleren. Een optimistisch boek met veel praktische voorbeelden. Aubrey Daniels licht toe hoe je met Organizational Behavior Management creativiteit en innovaties kan voeden. OBM blijft ver weg van vage, ongefundeerde theorieën. Het is een wetenschappelijk bewezen methodiek. Het hoort thuis in de bedrijfskunde. De methodiek bevordert bedrijfsprestaties. Dat past me goed. En welke positieve verandering heeft het boek jouzelf gebracht? In eerste instantie heeft het me vooral aan het denken gezet. Totdat Joost me uitnodigde om de introductieworkshop over OBM te volgen. Daarna was ik volledig overstag! Ik zou iedereen aanbevelen om eens zo’n workshop bij hem te volgen. Bij mij heeft het ervoor gezorgd dat ik onder begeleiding van Joost de expertopleiding OBM ben gaan volgen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Mijn eindproduct van deze opleiding was het schrijven van mijn eigen boek over OBM. Joost gaf me in eerste instantie feedback op mijn concepten. Dat deed hij met veel aandacht en precisie. Dat was zo waardevol dat ik dacht: “Volgens mij moeten we dit boek samen schrijven”! En zo gebeurde het eigenlijk dat we weer gingen samenwerken. Mooi verhaal! En waar pas je OBM momenteel dan toe, kan je een voorbeeld geven? In opdracht van Neotopia werk ik momenteel aan een groot traject bij Friesland Campina. Dat is het mooie van de samenwerking met Neotopia. We gebruiken exact dezelfde methodiek en kunnen onze krachten bundelen. Bij Friesland Campina train ik vooral de internationale markt. De managers van Friesland Campina in Azië en Afrika. Dat lijkt me best uitdagend… Dat is het zeker, maar dat maakt het ook aantrekkelijk. Zoals bij veel bedrijven – niet alleen in het buitenland overigens – heb je sowieso te maken met mensen die vanaf het begin enthousiast zijn en mensen die zijn gestuurd door hun leidinggevende. Je hebt daarnaast te maken met verschillende culturen. Mensen in Azië zijn bijvoorbeeld niet heel gewend om heel interactief te zijn in een training. Je moet iemand echt met naam en toenaam aanspreken, zodat je zeker weet dat de boodschap is geland. Ook moet je tegen andere – heel praktische – uitdagingen kunnen. We zijn in Nederland toch een beetje verwend. Maar in Afrika is de infrastructuur van het internet niet zo goed op orde bijvoorbeeld. Op alle vlakken word ik uitgedaagd. Het pionieren vind ik persoonlijk heerlijk en ik durf ook wel te stellen dat ik het goed kan.“Na het lezen van het boek ‘Bringing out the best in people’ van Aubrey C. Daniels was ik razend enthousiast.”
“Bij Friesland Campina hebben ze ‘behavior based safety’ hoog in het vaandel staan. Immers, veel onveilige situaties komen voort uit menselijk gedrag!”
Wat zijn dan de onderwerpen waar je bij Friesland Campina op traint?
Bij Friesland Campina hebben ze ‘behavior based safety’ hoog in het vaandel staan. Immers, veel onveilige situaties komen voort uit menselijk gedrag. Toch even aan de verkeerde kant van de streep staan, heftruck moet uitwijken… en daar ga je al! De gevolgen zijn direct zichtbaar. Machines komen stil te liggen en als je pech hebt voorkom je lichamelijk letsel ook niet meer. Wat je dus wilt is een verandering van onveilig gedrag naar gewenst gedrag. Daar trainen we op.
Wat vind je zo leuk aan de trainingen die je geeft?
Dat je mensen kan helpen in hun denken en doen. Managers handvatten bieden waarmee ze aan de slag kunnen om anderen te verbeteren. Soms sluit hetgeen wat wij vertellen niet direct aan bij het referentiekader van de groep. Dan moeten ze er eerst even op kauwen. Het is leuk om te zien hoe ze de ontwikkeling maken. Het is daarnaast heel praktijkgericht en toepasbaar. Je ziet het effect! En het mooie is dat het vrijwel overal toepasbaar is: agile transformaties, services, IT etc. Maakt allemaal niet veel uit. In alle organisaties komt menselijk gedrag voor toch?
Wat is je droom met Organizational Behavior Management?
Dat is niet zo moeilijk. Eigenlijk heb ik twee dromen met OBM. Mijn grootste droom is om OBM uit de sfeer van het topmanagement te halen. In die zin dat ik ervan overtuigd ben dat iedereen ervan kan leren. OBM maakt je een betere trainer, docent, manager en ouder. Het maakt je een completer mens. Ik zie voor me dat we kinderen en studenten al veel eerder met OBM in aanraking laten komen. Mijn dochter studeert aan het MBO. Tijdens haar stage hielp ze mensen met hun revalidatieproces. Dat is óók groten deels een gedragsvraagstuk. We hebben het er veel over aan de eettafel.
Dat klinkt mooi zeg! En die andere droom?
Samen met Joost wil ik OBM wereldwijd laten groeien. We zijn druk aan de weg aan het werken timmeren. Onlangs hebben we weer een grote internationale opdrachtgever overtuigd van de meerwaarde. Veel grote organisaties zijn dolenthousiast vanwege de praktische toepasbaarheid. Mijn droom is dat OBM net zo groot wordt als een stroming als Agile of DevOps. Ik denk dat dit mogelijk is. De potentie is er in ieder geval. Onze materialen zijn beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits. Dat maakt ons een interessante partner.
(Redactie: Michiel van Bruxvoort)