Dirk-Jan Swinkels
De gecertificeerde OBM-consultant van Neotopia: Dirk-Jan
Neotopia werkt al jaren samen met gecertificeerde OBM – (Organizational Behaviour Management) trainers en consultants. Veel van deze OBM-professionals zijn door de oprichter van Neotopia (Joost Kerkhofs) zelf opgeleid aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Het voordeel van deze vorm samenwerking is dat Neotopia de kwaliteit kan waarborgen en altijd de juiste kennis, vaardigheden en persoonlijkheid kan koppelen aan specifieke klantuitdagingen of branches. Dirk-Jan Swinkels -eigenaar VeranderVisie – is een ‘trusted consultant’ van Neotopia.
Wat is de essentie van jouw werk Dirk-Jan? Ik help managers en teammanagers om hun organisatie, business units of team beter te laten presteren met meer plezier. Dit doe ik door te werken aan betere samenwerking en betere processen. Hierdoor stijgen de resultaten en komt er ruimte voor verdere groei. Ik werk altijd zowel aan de ‘harde’ bovenstroom van de organisatie als aan de ‘zachte’ onderstroom. Voor de duidelijkheid: gedrag is niet de ‘zachte’ factor. Gedrag is de verbinding tussen hard en zacht. Wat blijft er over als je het gedrag weghaalt uit de organisatie? Dan is de link met OBM al snel gelegd neem ik aan? Ja dat klopt wel. Ik ben al zo’n 12-13 jaar bekend met OBM. Sinds de oprichting van ADRIBA (Vrije Universiteit van Amsterdam) ben ik in contact met Joost Kerkhofs van Neotopia. Joost en ik hebben een gedeelde interesse en passie in het doorvoeren van organisatieveranderingen. De expertise van Joost ligt voornamelijk bij het opleiden en trainen. Ik begeleid de transities binnen de organisaties. OBM past daar heel goed in. Zijn er specifieke sectoren waar je vooral werkzaam bent? Nee, dat zou ik eigenlijk niet zo kunnen zeggen. Ik werk voor de chemie, vakbonden, financiële instellingen, noem maar op! Momenteel werk ik via Neotopia als programmamanager en coach bij FrieslandCampina. Bij FrieslandCampina werken we aan het wereldwijd inzetten van OBM om een goede safety culture te realiseren. Als je werkt met mensen zijn er ook veel overeenkomsten. Echter, de fricties komen altijd wel overeen heb ik inmiddels wel geleerd na zo’n 20 jaar werkervaring. Wat bedoel je daarmee? Managers vinden bijvoorbeeld dat medewerkers niet goed communiceren of niet hard genoeg werken. Maar het beeld van veel managers is vaak niet reëel en ook met weinig begrip voor de medewerkers. Dat leidt dan snel tot een verkeerd beeld van het team en dat leidt al snel tot irritatie. En de vraag is dan natuurlijk: komt dat door het team of komt dat omdat de manager eigenlijk niet goed begrijpt wat zijn rol en taak is. Als manager ben je er naar mijn mening ook om mensen te helpen om hun werk goed te doen. En precies daar helpt OBM heel erg bij. Het mooie van OBM is dat het heel algemeen toepasbaar is. En het sluit perfect aan op de realisatie dat ieder persoon een ander ideaalbeeld kan hebben. Wat heeft OBM jou persoonlijk gebracht? OBM heeft mijn manier impact op organisatieveranderingen echt enorm versterkt. Het is een enorm belangrijke toevoeging aan mijn werkpallet. Om toch even onbescheiden te zijn: mensen zijn altijd heel erg blij met me, want met behulp van OBM maak ik de vraagstukken altijd concreet.“Veel mensen – en managers dus ook – gaan uit van een ‘perfecte wereld’, en verwachten dat dan ook van de mensen om hen heen. Dit irreële standpunt veroorzaakt stress en maakt ook ineffectief omdat je het probleem daarmee al snel bij de andere legt in plaats van bij jezelf. Maar mijn beeld is anders dan jouw beeld en de wereld is imperfect. Ik denk dat je dit dan ook beter als beter uitgangspunt kunt nemen. Het is effectiever en ook nog eens prettiger. ”
Is het dan echt zo makkelijk? Ja en nee. De essentie van OBM is eigenlijk heel eenvoudig. Dat kan ik je in een uurtje uitleggen. Maar vervolgens ga je ermee aan de slag en dan begint de complexiteit. Laat ik het illustreren met een voorbeeld uit mijn eigen thuissituatie. Mijn kinderen legden de afwas vaak op de vaatwasmachine in plaats van erin. Niets menselijks is mij vreemd en dus creëerde dit na verloop van tijd toch enige vorm van irritatie bij me. Uiteindelijk heb ik besloten om OBM toe te passen. Dat betekent dus onder andere uitgebreid feliciteren bij ‘wenselijk gedrag’ en aan het eind van de week de resultaten vieren. Typisch OBM! Ze stonden er wel even van te kijken thuis. Ik moest zelf ook over een drempel heen, ander gedrag vertonen. Dat was eigenlijk mijn grootste inzicht van deze ervaring. De managers zijn van cruciaal belang. Het heeft alleen zin om OBM toe te passen als de manager zich anders gaat gedragen. Als je het als management zelf niet gaat doen, komt het ook weer terug. Dus je moet het voorbeeldgedrag tonen. Hoe zorg je er dan voor dat managers zich anders gaan gedragen? Door ze aandacht te geven, te praten. Ik maak het niet ook nooit persoonlijk, maar blijf bij het gedrag. Eigenlijk stel ik continu vragen: Wat als je het niet haalt? Wat ga je dan doen? En wanneer het de goede kant op gaat dan zorg ik voor dat men dat naar elkaar bevestigt. Je geeft elkaar complimenten. Dat geeft vertrouwen dat je op de goede lijn zit en zorgt voor een prettige sfeer. Hoe is het om samen met Neotopia bij FrieslandCampina aan de slag te mogen? Dat is erg leuk en interessant! Ondanks dat Joost en ik elkaar al heel lang kennen is het de eerste keer dat we samen aan een project werken. Het is voor ons beiden fijn om een sparringpartner te hebben en iemand te hebben op wie je kan tergvallen. Daarnaast hebben we de taken goed verdeeld en vullen we elkaar perfect aan. Joost verzorgt met name de opleiding en examinering. Ik zorg voor de implementatie door middel van programmamanagement en coaching. Alle componenten zijn nodig om het beoogde succes te behalen. Wat zou jouw tip voor geïnteresseerden in OBM? Maken het niet te groot. Er is veel onderzoek, en verfijning mogelijk, maar als mensen het te moeilijk gaan maken dan verzandt het wel een beetje en haken mensen af. Houd het in eerste instantie klein. Het voorbeeld van de vaatwasser dat ik eerder gaf is een hele krachtige. Het zet je aan het leren. Je gaat je denken: Wat wil ik? Wat wil de ander? Kortom: wat wordt jouw ‘vaatwasvoorbeeld’ in de organisatie? (Redactie: Michiel van Bruxvoort)“Als je het als management zelf niet gaat doen, komt het ook weer terug. Dus je moet het voorbeeldgedrag tonen.”