OBM laat nieuwe werkmethode inslijten
Tekst: Joost Kerkhofs
Stel, je bent eindverantwoordelijk voor het omvormen van je organisatie naar een toekomstbestendige en duurzame digitale operatie. En je begint te merken dat na enkele initiële succesjes de grote doorbraak nog uitblijft. Sterker nog, met het vertrekken van de eerste externe consultants begint je personeel weer verdacht veel van het oude gedrag te vertonen. Je merkt ook nog iets anders. Namelijk, dat het alleen maar roepen dat het nu eindelijk moet gaan gebeuren nog niet het gewenste effect heeft.
Troost je met deze gedachte: Je bent niet de enige! Er is daarmee een groeiende belangstelling bij leidinggevenden ontstaan voor de cultuur- en gedragscomponent bij (digitale) transitieprogramma’s. Of het nou gaat om de implementatie van een procesaanpak zoals Service Management, of Agile of DevOps, de conclusie is vaak de zelfde. En die is dat het lastig blijkt om iedereen zover te krijgen dat ze het ook werkelijk DOEN, en blijven doen.
Mijn gewaardeerde collega Robert den Broeder schreef hierover al eerder in AG Connect. Hij opperde terecht dat Organizational Behavior Management (OBM) als wetenschappelijk bewezen aanpak een belangrijk instrument kan zijn om met ongepast gedrag op de werkvloer om te gaan. Maar het is net zo geschikt om de gewenste cultuurverandering te weeg te brengen én te borgen. Een oude manier van werken is immers ook ‘ongepast’ als je een nieuwe manier van werken wilt omarmen. OBM maakt namelijk slim gebruik van een combinatie van gedragswetenschap, bedrijfskunde en neurowetenschap.
Protocol
Om te beginnen: zo’n traject ziet er niet heel veel anders uit dan buiten het IT-domein. OBM is namelijk universeel toepasbaar op allerlei vakgebieden en wordt al tientallen jaren succesvol ingezet. We gebruiken het om vraagstukken op het gebied van productiviteit, kwaliteit en veiligheid op te lossen. In mijn werk voor zowel de VU in Amsterdam als bij mijn eigen relaties heb ik de afgelopen 12 jaar honderden cases voorbij zien komen. En het gebruik van het OBM-protocol is daarbij de rode draad.
Maar wat doen we dan concreet als we een klant helpen? Hoe ziet zo’n OBM-traject er dan uit? Wat krijg je dan als je eraan begint? Recentelijk publiceerde ik hierover samen met Robert den Broeder een artikel in AG Connect. We gaan daarbij in op het stappenplan dat we daarbij gebruiken en bespreken we een praktisch voorbeeld van een interventie op de ICT afdeling van een ziekenhuis.
Je kunt op twee manieren dit artikel lezen:
- Download hier het artikel in PDF-format
- Ga hier naar de website van AG Connect voor de online versie.
Voor meer informatie en een mondelinge toelichting: Neem contact met me op.